Magnézium hiány, magnézium pótlás, legjobban felszívódó magnézium

A kalcium magnézium nélkül mégsem csodaszer?

Szerző: | júl 26, 2019 | Mangézium és egyéb ásványi anyagok | 0 hozzászólás

Napjaink legnépszerűbb ásványi anyaga a kalcium. Lassan többet hallunk a kalciumról, mint az éppen aktuális celebekről. Bár növekszik a magnézium fontosságát hirdetők száma is, mégis kevés szó esik a kalcium magnézium kapcsolatról. Ebben a cikkben erről gyűjtöttünk össze néhány gondolatot.

kalcium magnézium

Kalcium mint csodaszer?

A kalcium korunk csodaszere: nélküle nincsenek egészséges csontok és fogak – tudhatjuk meg a reklámokból. Fokozott bevitelre sarkallnak minket, hogy megelőzzük a csontritkulást és esetenként még az allergiás reakciókra is gyógymódot találjunk.

Sajnos azonban arról már kevésbé szól a fáma, hogy önmagában a kalcium kevés. Felszívódását nagyban befolyásolja a szervezetben lévő magnézium mennyisége. Ha nincs elegendő magnézium, a kalcium nem tud felszívódni, ami sokkal inkább okozza a problémákat, mintsem hogy megoldást adna rájuk. 

Kalcium, magnézium étrendünkben egykoron és most – lényegi változások

A kalcium rossz felszívódásának talán legfőbb oka a táplálkozásunkban rejlik, illetve abban, ahogyan szervezetünk a tápanyagokat hasznosítja és tárolja. Az utóbbi évezredekben jelentősen megváltozott étrendünk, ami zavarokat okoz a mai kor embere számára.

Őseink magnéziumban gazdag és kalciumban szegény étrenden éltek, így szervezetünk arra rendezkedett be, hogy a bevitt kalciumot meg kell becsülni. Így aztán amihez hozzájutottunk, azt jól el kell raktározni – ínséges időkre készülve.

Ezzel szemben a magnézium széles körben elérhető volt elődeink táplálékában (magvakban, gabonákban, zöldségekben), ezért szervezetünk nem tárolt belőle sokat – mindig érkezett utánpótlás.

Szervezetünk működésében nincs változás: továbbra is sokkal inkább tároljuk a kalciumot, és “pazarojuk” a magnéziumot. A probléma ott van, hogy étrendünkben azóta jelentős változás állt be.

Kalciumtöbblet versus magnéziumhiány

A mai kor embere sokkal több tejterméket fogyaszt, mint őseink. A tejben pedig köztudottan sok a kalcium. Ráadásul, hogy a helyzetet fokozzuk, hiszen cukor- és alkoholbevitelünk megnőtt. Új szenvedélyeink pedig felgyorsítják a magnézium szervezetből való kiürülését.

Mindehhez tegyük hozzá, hogy már 1936-ban megállapították amerikai tanulmányok, hogy az újonnan bevezetésre kerülő permetező- és gyomírtó szerek jelentősen lecsökkentik a talajban a magnézium szintjét.

Ez azért baj, mert így az általunk elfogyasztott gyümölcsök, zöldségek, magvak sem tartalmaznak megfelelő mennyiségű ásványi anyagot. Ebből pedig egyenesen következik, hogy általuk mi sem jutunk hozzá kellő mennyiségben a magnéziumhoz.

A magnéziumhiány becslések szerint az amerikai lakosság 80%-át érinti. És sajnos itt Európában, Magyarországon sem jobb a helyzet. 

Kalcium magnézium pótlás

Ha mindenképp ragaszkodunk a kalcium pótlásához, a legjobb, amit tehetünk, hogy mellé magnéziumot is szedünk. Erre sok féle megoldás létezik, választhatunk tabletta formát, pezsgőtablettát, port vagy esetleg bőrön keresztül felszívódó magnézium olajat is.

Az egyes magnézium formák azonban nem egyforma tulajdonsággal bírnak. Figyeljünk oda, tudatosan vásároljunk! Az elemi magnéziumtartalom még nem garancia a sikerre, fontos a biológiai hasznosulás, felszívódás.